زیبایی شناسی و قابلیت استفاده در طراحی

زیبایی شناسی و قابلیت استفاده

طرح های با کیفیت بصری از نظر سهولت در استفاده مناسب تر از طرح های دیگر به نظر میرسند

اصل تاثیرات زیبایی شناسی با قابلیت کاربری، این پدیده را که چرا طرح های با کیفیت بصری از نظر کاربران سهولت استفاده بیشتری در مقایسه با سایر طرح ها دارند را بیان میکند.

خلق زیبایی در طراحی

یکی از مهمترین وظایف طراحان و فرایندهای طراحی درک زیبایی و گسترش آن در خلق محصول است. منظور از این محصول طراحی میتواند تبلیغ بازرگانی برای فروش یک مجتمع مسکونی بوده، و یا اینکه محصول همان مجتمع مسکونی باشد. به هر حال یکی از جذاب ترین اصول طراحی، زیبایی شناسی است و این اصلی است که با اثر قابلیت استفاده از زیبایی همراه میشود، و نقشی کلیدی در چگونگی استفاده از آن طرح بازی میکند. برقراری ارتباط عاطفی میان ساکنین یک واحد مسکونی یا اداری تجاری، احساس علاقه، وفاداری و بردباری را بیدار میکند تا در برخورد با مشکلات پیش رو شکیبایی بیشتری بخرج دهند. روابط مثبت با یک طرح موجب تعاملاتی میشود که به تسریع تفکر خلاق و حل مساله کمک میکند.

Aesthetic-makes-Creativity

محصولات زیباتر، تجربه ی مفیدتر

قابلیت استفاده از یک محصول، در صورت زیباتر بودن آن، بیشتر میشود و در نتیجه کاربران تصور میکنند که محصولات زیباتر، تجربه ی مفیدتری را برایشان فراهم میکنند. در اینجا به این اصل که طرحی که از نظر زیباشناسی بهتر باشد، قابلیت استفاده بیشتری هم دارد پی میببریم. بعلاوه اینکه صرف نظر از اینکه آیا واقعا کارایی ساده تری دارند یا نه استفاده از آنها محتمل تر است. برای مثال در یک تحقیق که چگونگی استفاده از سیستم مدیریت هوشمند منازل را در افراد مختلف بررسی میکرد، محققان دریافتند که تاثیرات اولیه این محصولات بر روی کاربرانشان، گرایش های طولانی مدتی را در ضمینه کیفیت و قابلیت کاربری در آنها پدید می اورند. مشابه همین پدیده از طریق ملاحظه و دقت بیشتر در جاذبه انسانی به خوبی مستند شده است. اولین تاثیر ایجاد شده توسط افراد بطور چشم گیری بر چگونگی شکل گیری عقاید دیگران نسبت به او و شناخت مردم و نحوه رفتارشان با او تاثیر میگذارد.

زیباشناسی بهتر، قابلیت استفاده بیشتر

رابط کاربری و تجربه کاربری

یکی از جذاب ترین اصول طراحی، زیبایی شناسی است و این اصلی است که با اثر قابلیت استفاده زیبایی همراه میشود. طراحی بصری، یک متد حیاتی در سفر چندلایه ای است که هدف آن، در کنار ایجاد لذت، تولید نتایج قابل اندازه گیریست. و نتایج قابل اندازه گیری نشان از توانایی در مدیریت می باشد. برای بسط رابط کاربری و تجربه کاربری در طراحی و دکوراسیون داخلی به چیدمان مبلمان منزل نگاهی میاندازیم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *