کهن الگوهای یونگ

الگوهای کهن در طراحی

 

کهن الگوی های اسطوره ای مرتبط با ما

طرح ها و الگوهای کهن در متن افسانه ها، کاراکترها ی موجود در ادبیات و تشبیه های موجود در خواب ها دیده میشوند. باور کلی بر این اساس است که الگوهای کهن محصول تمایلات و حالات ناخودآگاهی هستند که در طول مسیر تکامل انسان به مغز الحاق شده اند. از آنجایی که این تمایلات و حالات درونی ناخودآگانه هستند، موجودیت آنها از طریق استنباطی مبتنی بر این واقعیت انجام میگیرد که الگوهای مشترکی میان فرهنگ های گوناگون در طول زمان شکل گرفته اند. شناسایی و هم تراز کردن الگوی کهن مناسب با یک طرح احتمال موفقیت آن را افزایش میدهد.

نمونه ای مشهود از الگوهای کهن

هارلی دیویدسون طراحی محصول و برندینگ خود را برای تاکید بر معنی آزادی و زندگی خارج از چهارچوب قوانین اجتماع با ظاهری بخصوص و ایجاد حسی مشخص، برگرفته از الگوهای کهن یاغی گری هم تراز کرده است.

نایک که نام آن برگرفته از نام خدای یونانی پیروزی است برای ترقی و رشد محصولاتش برند خود را از طریق استفاده از فیگورهای ورزشی قهرمانانه با الگوی کهن قهرمانی ترازبندی کرده است.

اما نکته قابل تامل اینجا این است که تصویر مایکل جوردن (فیگور نایک) چه با ژست های قهرمانانه و چه با موتورهای هارلی دیویدسون به فروش‌ محصول کمک خواهد کرد اما احتمال موفقیت محصول با فیگور متناسب با الگوی کهن مناسب خود بیشتر خواهد بود.

الگوهای کهن در طراحی، از کهن الگوی شهرزاد

در روش‌داستان گویی، همه زمینه های الگوی کهن خیلی آشنا هستند. برای مثال قهرمانی از آینده به حضور در ماجرایی فراخوانده میشود که او آن دعوت را رد میکند. سپس ملاقاتی با یک مرشد صورت میگیرد و قهرمان به آن دعوت پاسخ مثبت داده و وارد ماجرا میشود. قهرمان آزمایشات گوناگونی را تجربه میکند که اغلب شامل کشته شدن همان مرشد به دست دشمن نهایی است. قهرمان آن دشمن را مغلوب ساخته و برای جشنی بزرگ به خانه باز میگردد.

الگوهای فراگیر در فرم ها از تمایلات و حالات درونی نشأت میگیرند. ما طراحان آنها را در همه ی جنبه های طراحی به کار میگیریم. از فرم و عملکرد گرفته تا نام و برند. از آنجایی که الگوهای کهن، ادراک را در سطح ضمیر ناخودآگاه و نفسانی تحت تاثیر قرار میدهند، در مواردی از طراحی که نمیتوان از اشکال سنتی ارتباطات (زبانی) استفاده کرد بسیار موثر است.

 

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *